Slovinské řeky - prozatímní popis

Od naší poslední akce letní akce, při které jsme lezli po slovinských a chorvatských horách a sjeli obě slovinské Sávy uplynul již skoro rok. Je opravdu ostudné, že se mi dosud nepodařilo zpracovat získané poznatky a zařadit je na tyto stránky v podobě (zde) obvyklých popisů řek. Do té doby, než budu moci nabídnout kvalitnější a podrobnější popisy sjetých úseků, předkládám zde základní charakteristiku námi splutých či alespoň spatřených slovinských řek. Není to nic moc, jedná se o rychlý přepis rukou psaných poznámek k řekám Sáva Dolinka a Sáva Bohinjka, doplněný o pár postřehů k řekám Soča a Krka. V pozdější, připravované, verzi najdete i řadu dokumentačních fotografií a vodáckou mapku Soči.

 

Sáva Dolinka

Protéká od západu k východu údolím mezi hřebenem Karavanek, kde prochází hranice RAK - SLO, a skupinou Triglavu. U Jesenice se stáčí k jihu a následně se spojí se Sávou Bohinjkou. Jezdí se dva úseky: horní nad Jesenicí a dolní pod Jesenicí od přehrady k soutoku. Srovnávat bohužel nemohu, protože jsme jeli pouze horní úsek, ale dle informací od dalších vodáků je lepší horní úsek, i když i spodní je zajímavý. Ten horní se jezdí zpravidla mezi Mojstranou a Jesenicí, přičemž se jedná o velice pěknou trasu náročnosti WW II - WW III. Dá se sjet za necelou hodinu, takže lze jej sjet několikrát za den. K vodě se dostanete přímo ze silnice, která vede kolem řeky po levém břehu. Začínat lze i výše nad Mojstranou, avšak má to smysl pouze za VV, protože jinak se musíte připravit na časté přetahování mělčinek atd. Problémy tohoto druhu lze čekat hlavně na štěrkovišti nad Mojstranou. Sjízdnost horní části horního úseku posoudíte podle průtoku pod silničními mosty, sjízdnost horního úseku pod Mojstranou lze nejlépe posoudit z parkoviště u hlavní silnice (před prvním mostem u Mojstrany směrem proti proudu, jedete-li od Jesenice) - tady už má řeka vodu i z přítoku tekoucího z NP Triglav od Aljaževa domu. Voda je tu samozřejmě při jarním tání, po deštích atd.. My jsme s vodou neměli problémy ani počátkem července, a to dokonce v době, kdy např. Soča byla kvůli nízké vodě nesjízdná. Sáva Dolinka bývá často českými vodáky neprávem opomíjena a zatracována jako nezajímavá řeka. Opak je pravdou, při dostatečném vodním stavu si zaslouží pozornost.

popis řeky:

země: Slovinsko

pramen: Julské Alpy

úsek: … - Mojstrana - Jesenice

nástup: Mojstrana - buď u mostu uprostřed vesnice nebo z parkoviště u hlavní silnice před obcí (směrem od Jesenice) - vždy z L břehu

možno začít i výše nad Mojstranou (dle vodního stavu)

výstup: Jesenice - před mostem u deponie štěrku nad městem - výstup k slepé silnici křovinami na P břehu

charakter řeky: podhorská říčka v malebném prostředí horského údolí s kamenitým řečištěm bez výrazně obtížných míst

obtížnost: WW II - WW III

plavidla: raft, Pálava, Orinoco, kajak, zavřené laminátky a plasťáky, ev. i otevřené lodě

splavnost: jaro od konce dubna; v létě dle počasí a vodního stavu - nejlépe začít až pod soutokem v Mojstraně

nebezpečí: stupeň pod Mojstranou sjízdný středem

kemp: Mojstrana

zásobování: Jesenice

silnice vede téměř pořád v relativní blízkosti řeky a na stejné výškové úrovni

bodový itinerář:

cca 100m

cca 200m

cca 200m

cca 50m

cca 1-2km

pokračuje cca 2km peřejí

cca 300m

cca 500m

cca 1km, zahrádkářská kolonie v L

 

Sáva Bohinjka

Klasický a oblíbený vodácký terén s všeobecně známými exponovanými místy "Tomáškův kámen" a "Gibraltar". Jezdí se zpravidla od nafukovacího jezu vedle hlavní silnice a žel. trati mezi Bledem a Bohinjí nebo lze začít ještě výše. Nad jezem je to tak WW I, výživný úsek je až pod jezem: WW III s lehčími i obtížnějšími místy. Jak uvedeno výše, za pozornost jistě stojí "Tomáškův kámen". Je to veliký balvan s železným křižem uprostřed řeky, na jehož špičatý výčnělek díky proudnici a obdivuhodně uzpůsobené konstelaci kamenů v řece jsou systematicky směrovány lodě nebohých vodáků. Pod výčnělkem skryta v hlubině nachází se malá jeskyňka, která se stala osudnou pro ty vodáky, jejichž jména jsou uvedena na kovových destičkách na kameni. Při dobré souhře posádky lze kámen celkem solidně objet z prava popř. též lze při pravém břehu lodě skoníčkovat. Objíždění i koníčkování z leva bych nedoporučoval, i když hodně to závisí na aktuálním vodním stavu - naši kamarádi kajakáři to o pár měsíců dříve jezdili a přenášeli vlevo a pravý břeh považovali za nebezpečný. Tomáškův kámen na vás čeká hned za pravotočivou zatáčkou za vysokým silničním mostem. Druhé vyhlášené místo "Gibraltar" za normálního vodního stavu nebezpečné vůbec není, je to spíš taková kličkovaná v zatáčkách do kterých není moc vidět, ale není třeba se jich obávat. Za VV to ale může být docela hukot, protože se řeka zřejmě rozdělí do dvou koryt, přičemž to pravé skrývá různé skoky a pasti z kmenů popadaných stromů, nachytaného harampádí a jinou "Kambodžu". S raftováním je nejlepší skončit u dalšího silničního mostu, ale dá se jet ještě dál, klidně až k soutoku s Dolinkou, je to pak ale spíš už taková vodácká turistika jako na Berounce, Sázavě atp. Pozor je třeba dát pod starou lávkou mezi Tomáškovým kamenem a Gibraltarem, kde jsou těsně pod hladinou ostré traverzy. K posouzení sjízdnosti je ideálním místem pláž a první peřeje pod nafukovacím jezem. Dále je dobrým znamením voda tekoucí v přiměřeném množství skrz vodní elektrárnu u jezu. V podstatě platí, že je-li v provozu elektrárna, řeka je sjízdná. V opačném případě nikoliv, a to i tehdy, teče-li voda přes těleso jezu. V případě nejasností se optejte v elektrárně.

popis řeky:

země: Slovinsko

pramen: Julské Alpy - NP Triglav

úsek: … - Soteska, elektrárna u nafukovacího jezu - 1. silniční most přes řeku na hlavní silnici Bled - Bohinj směrem od Bledu

nástup: Soteska; plážička pod elektrárnou na L břehu - přístup z lesní cesty vedle železniční tratě (lesní cesta začíná u silničního mostu), parking u elektrárny na P břehu

možno začít i výše nad jezem (jez pak nutno přenášet cca 200m)

výstup: 1. silniční most přes řeku na hlavní silnici Bled - Bohinj směrem od Bledu - na konci esíčkové zatáčky na lesní cestu na L břehu

charakter řeky: horská říčka s kamenitým a balvanitým řečištěm sevřená v úzkém údolí

obtížnost: WW III

plavidla: raft, Orinoco, kajak

splavnost: v podstatě celou vodáckou sezónu v závislosti na provozu vodní elektrárny

nebezpečí: Tomáškův kámen; traverzy v řece pod kovovou lávkou; Gibraltar

kemp: Bled

zásobování: Bled, Bohinj, Jesenice

v tomto úseku vede silnice v relativní blízkosti řeky ale na zcela jiné výškové úrovni - vysoko nad řekou

 

bodový itinerář:

cca 1km

cca 100m peřejnatý úsek (končí pod mostem)

tišina mezi peřejemi cca 100m

peřejnatý úsek cca 1-2km až do levotočivé zatáčky pod vysokým mostem

pravotočivá zatáčka s nájezdem na Tomáškův kámen

menší peřeje cca 1-2km

cca 1km

mírně peřejnatý úsek cca 1-2km

následuje cca 7km WW I - ZWC až k soutoku s Dolinkou širokým údolím; 2x (jez) dle vodního stavu sjízdné středem nebo snadné přenášení; přes řeku několik mostů (snad 2) a v blízkosti řeky průjezdné lokální silničky

 

Soča

Mezi vodáky nejznámější slovinská řeka. Pěkná s možností volby úseku podle náročnosti, vhodná pro kajakáře, raftaře i turisty atd.. Komerční terén - za všechno, co tu děláte musíte zaplatit, nejlépe v tvrdé měně. Buď si můžete najmout služby komerčních společností nebo lze jet na vlastní pěst, ale až po zaplacení registračního poplatku na infobüru v ospalé a trochu ušmudlané vesničce Bovec (kandidát na MS v lyžování či snad dokonce na ZOH). Přehled sazeb na: http://www.bovec.si.Poplatek raději zaplaťte, pokuty dosahují astronomických výšin a třesou se před nimi i místní. Platí se nejen za rafty (jako např. v Rakousku), ale i za kajaky a lodě typu "Kanu", bez ohledu na to, jste-li CK nebo pokojní civilisté. Mezinárodní licence zatím nejsou vyžadovány. Lepší informace o řece a terénech dostanete spíše v kanceláři komerčních raftařů v boudičce na parkovišti, než v obdobném zařízení na náměstí. Obecně ale platí, že když jim nedáte vydělat, nic moc vám neřeknou. Z vlastní zkušenosti důrazně doporučuji spát v kempu, jinde tolerované volné spaní je zde netolerované a je záminkou k inkasování vysokých pokut (kolem 20 DM). Místní vyběrači mají přesně zmapovaná místa a nejsou ochotni vyjednávat, ani od vás nevezmou úplatek (skautíci?). Soča bude mít vodu určitě na jaře, v létě je dosti často vody málo a lze jezdit pouze na některých, většinou nezáživných, úsecích (pozor na to, kam vás ev. budou chtít vzít komerční raftaři!).

 

Krka (slovinská)

Velice pěkná krasová říčka na jihovýchodě Slovinska. Sjezd charakteru vodácké turistiky ZWC - WW I. Začíná se dle vodního stavu u vývěru řeky a jede se po toku, kde se střídají volejnaté úseky s různě vysokými krasovými bariérami a kaskádami. Vhodné ke koupání. V létě většinou málo vody na splouvání, lépe sjíždět na jaře.

 

Zdroje dalších informací:

-průvodce: Čepelka M., Jirásko L., Leder L., Záruba A.: Jugoslávské hory a řeky. Lysá nad Labem 1983

-mapy k Sávám a Soče: Kompas č. 61 - Wörther See; Planinska založba č. 87 - Triglavski narodni park; Freytag & Berndt č. WK 141 - Julische Alpen

-orientační popisy řek na webu: http://www.raft.cz najdete zde

-vodní stavy řek - teletext SLO RTV: http://teletekst.rtvslo.si/s14700.html

-poplatky na Soče: http://www.bovec.si

 

Tento text nebyl podroben obvyklé jazykové a obsahové kontrole!

© Daniel Tocháček 6.6.2002; všechna práva vyhrazena - kopírování je dovoleno pouze pro vlastní nekomerční potřebu! Internetové či tištěné publikování textu je dovoleno pouze se svolením autora a přesným uvedením zdroje!