Rafting na vybraných českých řekách
řeky:
Hamerský potok | Jizera | Kamenice | Labe | Otava | Sázava | Střela | Vavřinecký potok | Vltava
umělé kanály a cvičné peřeje:
České Vrbné (Vltava) | Praha-Trója (Vltava) | Trnávka (Trnava)
(odkazy na elektronickou verzi kilometráží českých řek)(odkazy na přehledy vodních stavů českých řek)
Na této stránce naleznete zatím provizorní přehled popisů vybraných raftařských terénů v Čechách. Většina z popisovaných úseků je pro rafting atraktivní jen v určitých ročních obdobích (nejčastěji jaro) a nebo při mimořádných příležitostech (např. vypouštění přehrad). Mimo tuto dobu jsou popisované úseky vhodné buď pro jízdu na kajacích nebo pro vodní turistiku, případně jsou z důvodu nedostatku vody nesjízdné. Klasický rafting lze u nás během roku provozovat pouze omezenou dobu v závislosti na přírodních podmínkách. Rafty je však možné díky jejich vysoké mobilitě a nosnosti úspěšně použít celoročně pro vodáckou turistiku.
V následujících popisech raftařských terénů jsou zahrnuty (a vždy zřetelně označeny) terény „klasicky raftařské" i poznámky o možné použitelnosti raftů na typicky „vodácko - turistických" řekách. Při sestavování přehledu jsem vycházel nejvíce z vlastních zkušeností, v některých případech pak z informací od důvěryhodných informátorů - vodáků, kombinovaných s údaji z map a kilometráží.
Dostatečná informovanost je jedním z předpokladů pro bezpečné a úspěšné splutí vybrané řeky, proto na samotném konci této stránky najdete odkazy na elektronickou verzi kilometráží českých řek a odkazy na přehledy vodních stavů českých řek. Seznam map k jednotlivým úsekům a údaj zda existuje či neexistuje podrobná kilometráž, je uveden vždy v příslušném oddílu stránky. Pro celou Českou republiku je možné doporučit následující kilometráž:
- Jančar V., Novák I.: Kilometráž českých a moravských řek. Praha, 1998.
Případně lze úspěšně použít i starší publikaci (vč. Slovenska):
- Kohoutek F., Houser M., Davídek B.: Československé řeky - kilometráž. Praha 1987.
HAMERSKÝ POTOK
úsek vhodný pro sjezd popř. rafting: Ratmírovský rybník (Malý Ratmírov) - Dvoreček - Jindřiš
- poloha: jižní Čechy, nedaleko od Jindřichova Hradce
- nástup:
1) Malý Ratmírov - vyrovnávací nádržka pod hrází rybníka; vykládka a příprava lodí na silnici před hrází; při podzimním organizovaném sjíždění Hamerského potoka je mírně problematický sestup k vodě po příkré hrázi jištěn lany a dřevěným chodníčko-žebříkem, jindy sestup k potoku možný i jinudy - např. lesem po červené turistické značce (avšak pozor na ev. riziko znehodnocení soukromých pozemků mimo vyznačené cesty!); při podzimním organizovaném sjíždění Hamerského potoka parkování aut a autobusů řídí pořadatelská služba (parkování jen při jednom okraji silnice apod.); žel.zast. Malý Ratmírov - cca 200m od hráze po silnici směrem na Jindřichův Hradec
2) Dvoreček - u silničního mostu buď těsně před ním na P břehu nebo tesně za ním na L břehu; snadný přístup k vodě po louce, vykládka a příprava lodí bez problémů; omezená možnost parkování pouze při krajích silnice (při podzimním organizovaném sjíždění může způsob parkování řídit pořadatelská služba); bez přímého přístupu k železnici (cca 1km k žel. zast. Malý Ratmírov nebo cca 1,5km k žel. zast. Blažejov); Dvoreček je v situován zhruba v 1/3 cesty mezi Malým Ratmírovem a Jindřiší, končí zde obtížnější úsek sjezdu (cca WW III) s kaskádami a následuje snazší část až do Jindřiše (cca WW I- WW II), dle libosti, aktuální situace a rozpoložení je zde možné jízdu přerušit, ukončit nebo naopak zahájit
- výstup:
1) Jindřiš - ve vsi, za lávkou na P břehu, naproti hospodě a kostelu; snadný výstup na nízký břeh; auta možno bez obtíží zaparkovat na protějším L břehu např. mezi hospodou a kostelem; žel. zast. nedaleko při silnici směr Jindřichův Hradec (cca 300m); v plavbě je ev. možno pokračovat dále až do Jindřichova Hradce
2) Dvoreček - alternativní nástupní/výstupní místo zhruba v 1/3 cesty mezi Malým Ratmírovem a Jindřiší, detaily viz výše (popis nástupních míst)
- řeka: meandrující malá říčka či spíše potok, při pouštění vody z Ratmírovského rybníka rychlá a dravá; horní úsek Malý Ratmírov - Dvoreček je v úzkém zarostlém údolí s několika kaskádami a mnoha zatáčkami, dolní úsek Dvoreček - Jindřiš je již v širším přehlednějším údolí
- plavidla:
horní úsek Malý Ratmírov - Dvoreček: kajak, Orinoco, Pálava, popř. raft (pozor na úzký profil toku - možnost "zaseknutí se" v některém z úzkých míst, možnost kolize s ostatními jezdci a s pořadateli, kteří zde nevidí zejm. při závodě raftaře rádi; v zásadě je ale Hamerský potok na raftu sjízdný, je však lépe vyrazit s tímto plavidlem na vodu tehdy, kdy pravděpodobnost střetu s ostatními jezdci je nejmenší tj. hned na začátku pouštění vody něž vyrazí ostatní nebo naopak na konci, když se už zvolna osláblí jezdci přesouvají do hospody
dolní úsek Dvoreček - Jindřiš: kajak, Orinoco, Pálava, raft, zavřené laminátové lodě, popř. i otevřené laminátové lodě typu Vydra, Vertex apod. se zkušenou posádkou
- splavnost: pouze po vydatných deštích nebo při vypouštění Ratmírovského rybníka (pravidelné vypouštění rybníka vždy začátkem října z důvodu pořádání vodáckých akcí-závodů a volného splouvání; organizátorům se platí poplatek za vodu - v letech 2002 - 2005: 40Kč/osoba)
- obtížnost:
horní úsek Malý Ratmírov - Dvoreček: WW III
dolní úsek Dvoreček - Jindřiš: WW I - WW II
- nebezpečí:
obecně pro oba úseky - spadané kmeny; nízko rostoucí stromy a křoviny; nepřehledné zatáčky; příliš mnoho dalších vodáků při podzimním organizovaném sjíždění Hamerského potoka
horní úsek navíc - náhlé ostré zatáčky s nájezdem do kaskád; 3 - 4 kaskády (z kaskád na horním úseku je nejtěžší poslední kaskáda nad Dvorečkem - tj. buď 3. nebo 4. v pořadí podle toho, co kdo považuje za 1. kaskádu :-); 1 sjízdný jez (! pozor na ostré kameny v jezu - možnost poškození lodě - zvláště Orinokářům a Pálavistům, kteří mají rádi své lodě doporučuji jez prohlédnout a příp. i přenést po L břehu !)
dolní úsek navíc - nízké lávky; 2 větší peřeje v zatáčkách s tahem na skálu (1. v pravotočivé zatáčce se skálou v L cca za 1/2 úseku; 2. v levotočivé zatáčce se skálou v P těsně před vjezdem do Jindřiše hned za nízkou lávkou, pod kterou je peřej s vlnou); cca 2-3 sjízdné polorozpadlé stupně
- délka plavby:
horní úsek Malý Ratmírov - Dvoreček: cca 45min
dolní úsek Dvoreček - Jindřiš: cca 45min
- doprava: silnice (nevede podél řeky; příjezd k nástupním a výstupním místům po lokálních silnicích II. a III. třídy; při podzimním organizovaném sjíždění Hamerského potoka bývá obvykle v úseku Dvoreček - Blažejov zaveden a pořadatelskou službou řízen jednosměrný provoz; v roce 2005 pořadatelé podzimního sjezdu a závodů organizovali hromadnou kyvadlovou přepravu vodáků a lodí za paušální poplatek 40 Kč/osoba+loď/oba 2 dny); železnice - úzkorozchodná trať JHMD č. 228 (žel. zast. Malý Ratmírov, ev. Blažejov, Jindřiš, ev. Jindřichův Hradec)
- zásobování+p.p.: Jindřichův Hradec
- camp: rekreační areál na L břehu Ratmírovského rybníka (bez záruky)
- speciální kilometráž: ---
- mapa: KČT č.78 - Česká Kanada a Slavonicko; KARTOGRAFIE č. 30 - Českomoravská vrchovina - Pelhřimovsko
Poslední aktualizace: 04/10/2005
Poslední sjezd: 01/10/2005
Prohlédněte si fotografie z Hamerského potoka:
- podzimní sjezd Hamerského potoka - říjen 2001
- podzimní sjezd Hamerského potoka - říjen 2002
- podzimní sjezd Hamerského potoka - říjen 2004
- podzimní sjezd Hamerského potoka - říjen 2005
Hamerský potok na internetu: - Hamerák 2005 - oficiální stránky s propozicemi akce
Další materiály k Hamerskému potoku: - mapka sjížděného úseku
JIZERA
úsek vhodný pro rafting: NA MÝTĚ - JABLONEC NAD JIZEROU
- poloha: pomezí CHKO Jizerské hory a NP Krkonoše (KRNAP)
- nástup:
1) Na Mýtě - nad starým mostem na L břehu (Na Mýtě:křižovatka silnic č.10(E65) a č.14;benz.stanice + motorest + parking + 2x most přes řeku) vykládka lodí (a nafukování raftů) na parkovišti mezi benzin.stanicí a motorestem u mostu; sestup k vodě po stromy porostlém břehu; !! při volbě tohoto nástupního místa na jezdce čeká cca po 1,5 km obtížné místo "Ostrov hrůzy" !!; POZOR: zákaz nástupu a výstupu mimo povolená místa (KRNAP)
2) silnice č. 14 - nástupní místo zhruba 1,5km pod Mýtem u nebezpečného místa "Ostrov hrůzy";L břeh; malá odstavná plocha u silnice - vhodná jen pro vykládku; místo sestupu k řece označeno směrovkou; sestup k řece dlouhý a obtížný ; možnost obhlídky "Ostrova hrůzy", jízdu je možné zahájit až pod ním
- výstup: Jablonec nad Jizerou; případně je možné plavbu ukončit dříve ve Vilémově či v Pasekách n.J. - obojí L břeh
- řeka: peřejnatá, rychlá horská řeka vynikající pro jarní rafting a jízdu na kajacích; vlny, válce, peřeje; kameny a balvany v korytě; několik nesjízdných jezů; obtížná místa
- plavidla: raft, kajak
- splavnost: raft & kajak - jaro: duben/1.pol. května při jarním tání sněhu v Krkonoších a Jiz. horách a po velkých deštích; Pozor, splavnost omezena správou KRNAP!
- obtížnost: WW II - WW IV
- nebezpečí: peřeje s válci a vlnami; velké kameny v korytě; převážně nesjízdné jezy; většinou neschůdné břehy - soutěska; nebezpečná místa např. !! "Ostrov hrůzy" - objezd vP, přenášení vP, možno prohlédnout ze silnice - L břeh
- délka plavby: cca 1/2 dne
- doprava: silnice (vede podél celého sjížděného úseku po L břehu, často ale vysoko nad řekou)
- zásobování+p.p.: Kořenov; Harrachov; Vilémov; Paseky n.J.; Rokytnice n.J.; Jablonec n.J.
- camp: Harrachov; Jablonec n.J.
- speciální kilometráž: ---
- mapa: KČT č.22 - Krkonoše; KARTOGRAFIE č.15 - Krkonoše a č. 10 - Lužické a Jizerské hory
další vybrané zajímavé úseky na Jizeře:
- dolní úsek od soutoku s Kamenicí - vodní turistika
KAMENICE
1. úsek vhodný pro rafting: Haratice - Návarov - Jesenný
na přípravě popisu se pracuje
2. úsek vhodný pro rafting: JESENNÝ - SPÁLOV (- Železný Brod)
- poloha: podhůří Jizerských hor; mezi Plavy u Tanvaldu a Železným Brodem
- nástup: Jesenný - u silničního mostu na L břehu či pod jezem, který je několik desítek metrů níže po proudu z L břehu (pěkný, pohodlný přístup), případně též pod jezem z P břehu (nepříliš pohodlné! - nutno projít zbořeništěm bývalé továrny, přejít po můstku náhon a slézt k vodě za kamennou příbřežní zdí); nebo také asi o 1km výše proti proudu nad areálem staré papírny u jezu (L i P břeh); vykládka lodí i přístup k vodě (zejména z L břehu) bez problémů; u mostu v obci není příliš místa na parkování, více místa je např. u nádraží nebo mimo obec nad starou papírnou (pozor! průjezd přes soukromý pozemek!); žel.st. Jesenný - cca 200m od mostu na P břehu
- výstup: Spálov - těsně za silničním mostem na L břehu, nad soutokem s Jizerou; (Spálov: žel. zast.+ hotel); v plavbě je možno pokračovat dále po Jizeře (krátce WW I, pak ZW C) do Železného Brodu - po cestě míjíme tábořiště (P břeh) a projíždíme peřej Paraplíčko, v Žel. Brodě lze plavbu ukončit např. u fotbalového hřiště na P břehu naproti nádraží (snadný výstup na břeh, pohodlná nakládka materiálu, bezproblémové parkování)
- řeka: svižná podhorská říčka zaříznutá v hlubokém kaňonu s mnoha pěknými peřejnatými úseky a několika techniku jezdců pilujícími místy
- plavidla: raft, kajak, Orinoco, Pálava, zavřené laminátové lodě
- splavnost: pouze při jarním tání sněhu, po vydatných deštích nebo při vypouštění přehrady Josefův Důl (pravidelné vypouštění přehrady vždy koncem dubna z důvodu pořádání vodáckých závodů na Kamenici)
- obtížnost: WW II
- nebezpečí: za vyšších vodních stavů vývařiště pod nedávno opraveným sjízdným jezem v Jesenném (sjezd: kdekoli přes korunu jezu; přenášení: L břeh - bez potíží, velmi pohodlné)
- délka plavby:
Jesenný - Spálov (soutok s Jizerou) cca 20min až 30min
Spálov (soutok s Jizerou) - Železný Brod cca 20min
- doprava: silnice (nevede podél řeky; příjezd k nástupním a výstupním místům po lokálních silnicích II. a III. třídy, často dosti zdlouhavý; podél Jizery v úseku Spálov - Železný Brod vede silnice v těsné blízkosti řeky na P břehu); železnice - trať č. 036 (vede přímo podél řeky a zastávky má na místech strategicky vhodných pro nástup a výstup na řeku a z řeky)
- zásobování+p.p.: Železný Brod; Plavy; Bozkov; Jesenný atd.
- camp: tábořiště na P břehu Jizery u peřeje Paraplíčko
- speciální kilometráž: ---
- mapa: KČT č.19 - Český ráj, KČT č. 20-21 - Jizerské hory a Frýdlantsko
Poslední aktualizace: 22/04/2005
Poslední sjezd: 17/04/2005
Prohlédněte si fotografie z řeky Kamenice: - závody na Tanvaldské Kamenici 21. 4. 2001
LABE
úsek vhodný pro rafting: MICHLŮV MLÝN - HERLÍKOVICE
- poloha: Krkonoše (KRNAP) - mezi Špindlerovým Mlýnem a Vrchlabím
- nástup: Michlův mlýn - před mostem na P břehu; (Michlův mlýn: soukr.parking + most přes řeku); vykládka lodí (a nafukování raftů) na parkovišti před rekreačním objektem u mostu; sestup do vody po příkrém břehu; sjíždění je možné zahájit ještě výše proti proudu (cca 300m) u průmyslového objektu pod přehradou, na odbočce z hlavní silnice k tomuto objektu je však minimum místa pro vykládku a parkování !!
- výstup: Herlíkovice - parking atd. P břeh; plavbu je možné ukončit dříve u Krausova mlýna - obtížný výstup na silniční navigaci na L břehu - či později v Hořejším Vrchlabí
- řeka: peřejnatá, rychlá horská řeka vynikající pro rafting a jízdu na kajacích; vlny, válce, peřeje; kameny a balvany v korytě
- plavidla: raft, kajak
- splavnost: raft & kajak - jaro: duben/1.pol. května při jarním tání sněhu v Krkonoších a po velkých deštích; mimo to při vypouštění přehrady Labská; Pozor, splavnost omezena správou KRNAP!
- obtížnost: WW III - WW IV (Labská soutěska WW V-)
- nebezpečí: peřeje s válci a vlnami; velké kameny v korytě; silniční navigace při L břehu (zejména v zatáčkách); obtížný úsek !! "Labská soutěska" (WW V-) - série úzkých přírodních stupňů s válci a vlnami bezprostředně po pravotočivé zatáčce, možno prohlédnout a jistit ze silnice na L břehu
- délka plavby: cca 3hod
- doprava: silnice (vede podél celého sjížděného úseku po L břehu v bezprostřední blízkosti - možnost obhlídky a jištění)
- zásobování+p.p.: Špindlerův Mlýn; Vrchlabí
- camp: Špindlerův Mlýn; Vrchlabí
- speciální kilometráž: ---
- mapa: KČT č.22 - Krkonoše; KARTOGRAFIE č.15 - Krkonoše
Poslední aktualizace: 04/1999
Poslední sjezd: 04/1999
OTAVA
úsek vhodný pro rafting: ČEŇKOVA PILA - REJŠTEJN - RADEŠOV
- poloha: NP a CHKO Šumava, cca 25 km jižně od Sušice
- nástup: Čeňkova Pila - u elektrárny na P břehu; (Čeňkova Pila: parkování + občerstvení + zastávka bus + muzeum vodní energetiky + začátek turistické cesty kolem řeky Vydry); vykládka lodí na šotolinovém parkovišti u kiosku před mostem; plavbu je povoleno zahájit až na soutoku Vydry a Křemelné - těsně pod elektrárnou tj. cca 200 m po proudu Vydry; lodě sem lze donést buď podél náhonu do elektrárny nebo po cestě ze silnice; nafukování raftů buď na parkovišti u kiosku nebo až u elektrárny (k elektrárně platí zákaz vjezdu motorových vozidel!); sestup do vody po příkrém kamenitém břehu (P břeh); možnost přistání a čekání na L břehu (proti vstupu do vody); 1. peřej hned na soutoku, další po několika metrech plavby a pak téměř nepřetržitě až do Rejštejna; POZOR: zákaz vstupu na vodu od 20,00 do 8,00 hod! (NP Šumava v úseku Čeňkova Pila - Rejštejn; úsek povoleno sjíždět v době 8,00 - 20,00 hod., v termínu 15.3.-31.10)
- výstup:
1)Rejštejn u mostu na P břehu - nejlépe těsně za mostem u potoka (Rejštejn: parkování + obchod + hospoda + zast. bus - P břeh; camp - L břeh + most přes řeku) - peřejnatý úsek (již méně náročný) pokračuje dál; vodočet cca 200m nad mostem na L břehu
2)Radešov na P břehu buď před mostem u kiosku nebo za mostem v campu (Radešov: camp + kiosek + parkování + zast. bus - P břeh; hotel s hospodou + parkování - L břeh + most přes řeku) - peřejnatý úsek (již méně náročný) pokračuje dál až k Sušici
- řeka: Čeňkova Pila - Rejštejn: velmi peřejnatý úsek, rychlý, vynikající pro jarní rafting, jízdu na kajacích a kánoích vhodných na tento typ vody; vlny, válce, peřeje; kameny a balvany v korytě; několik ostrůvků; začátek peřejí téměř ihned po nástupu, uklidnění až cca 600 m nad Rejštejnem; úsek pod Rejštejnem je již méně náročný, řeka je však nadále peřejnatá a v některých místech je třeba jízdě věnovat vyšší pozornost (zatáčky u regulačních zdí, velké kameny v řece) s ohledem na vodní stav (pozor za VV - vlny, válce, peřeje i za sucha - velké kameny)
- plavidla:
- Čeňkova Pila - Rejštejn: raft, kajak, nafukovací kanoe typu orinoko, pálava, baraka apod.; případně též zavřené klasické kanoe vedené zkušenými vodáky, kteří jsou si vědomi možnosti vážného poškození těchto lodí o kameny a balvany v řece (v dávné vodácké historii se ovšem tento úsek jezdil výhradně na těchto lodích :-))
- pod Rejštejnem: nafukovací kanoe typu pálava, otevřené i zavřené klasické kanoe, pramice (ev. s vlnolamem) atd.
- splavnost:
nejlepší na jaře - duben/1.pol. května; v létě a na podzim - jen po velkých deštích nebo při delším provozu elektrárny Vydra
vodočet Rejštejn (cca 200m nad mostem na L břehu)
- limity pro jízdu na raftu podle vlastních zkušeností, pozorování a odhadů: minimum = 75cm, optimum = 100cm - 130cm, maximum (odhad) = 130cm - 140cm
- limity pro jízdu na palávě podle vlastních zkušeností a pozorování: minimum = 75cm, optimum = 85cm - 95cm (100 cm), maximum = (100 cm) 105cm - 115cm
(aktuální stav on-line viz Vodohospodářský informační portál MZE ČR)
vodočet Sušice
- dolní limit pro plavbu z Čeňkovy pily podle Teletextu ČT: 55cm
(aktuální stav on-line viz Vodohospodářský informační portál MZE ČR a teletext ČT)
Subjektivní posouzení sjízdnosti v návaznosti na dlouhodobé sledování vodočtu v Rejštejně a doplňkově též vodočtu v Sušici:
datum | vodní stav - Rejštejn | vodní stav - Sušice | hodnocení Č.P.-R.-R. | SPA - Rejštejn | SPA - Sušice |
30/04/2000 | 115 cm | neměřeno | 1 | --- | --- |
28/04/2001 | 82 cm | neměřeno | 3 | --- | --- |
29/04/2001 | 79 cm | neměřeno | 4 | --- | --- |
04/05/2002 | 98 cm | neměřeno | 2 | --- | --- |
05/05/2002 | 95 cm | neměřeno | 2 | --- | --- |
07/08/2002 | 180 cm | neměřeno | povodeň (5) | III. | neměřeno |
--/--/2003 | neměřeno | neměřeno | --- | --- | --- |
24/04/2004 | 110-115 cm | 102 cm | 1 | --- | --- |
25/04/2004 | 90-95 cm | 77 cm | 2 | --- | --- |
01/05/2005 | 95-100 cm | 75-80 cm | 1-2 | --- | --- |
29/04/2006 | 120-127 cm | 108-119 cm | 1 | --- | --- |
--/--/2007 | trvale < než 70cm | trvale < než 50cm | nesjízdné (5) | --- | --- |
27/04/2008 | 92-95 cm | 68-70 cm | 2 | --- | --- |
09/05/2009 | 85 cm | 59 cm | 2-3 | --- | --- |
02/05/2010 | 86 cm | 64 cm | 2-(3) | --- | --- |
poznámky k tabulce:
- datum = datum sledování vodočtu
- vodní stav Rejštejn / Sušice = více údajů v jedné buňce tabulky ve sloupcích "vodní stav - ..." zohledňuje kolísání vodního stavu během dne a uvádí nejnižší a nejvyšší naměřené hodnoty v době našeho splouvání; hodnocení splavnosti ve sloupci "hodnocení" bylo provedeno s ohledem na celý interval hodnot uvedený ve sloupci "vodní stav - ..."; je-li ve sloupci "vodní stav - ..." uvedena pouze jedna hodnota, jedná se o hodnotu průměrnou; údaje pro měřící stanici Sušice jsou sledovány až od roku 2004 jako doplněk k údajům ze stanice Rejštejn, která je pro posouzení sjízdnosti popisovaného úseku výrazně důležitější (hodnoty z této stanice jsou však dostupné jen přes internet, na rozdíl od stanice Sušice, pro kterou jsou hodnoty z vodočtu uváděny i na, v terénu někdy dostupnějším, teletextu ČT)
- hodnocení Č.P.-R.-R. = subjektivní hodnocení požitku z jízdy na raftu v závislosti na vodním stavu v úseku Čeňkova Pila - Rejštejn - Radešov; hodnotící škála podmínek pro rafting : jako ve škole: 1=maximum (nejlepší), 5=minimum (nejhorší); pro lodě typu pálava by škála byla posunutá přibližně o 1 stupeň takto: známka 2 pro raft = známka 1 pro pálavu; 3 pro raft = 2 pro pálavu atd. (viz. též výše - limity pro plavbu - vodočet Rejštejn)
- SPA - Rejštejn / Sušice = SPA = stupeň povodňové aktivity - limity pro měřící stanici Rejštejn: I. SPA = 140 cm (bdělost), II. SPA = 160 cm (pohotovost), III. SPA = 180 cm (ohrožení), (během první vlny povodní v srpnu 2002 bylo naměřeno maximum v Rejštejně ve středu 7.8., a to 180cm.); limity pro měřící stanici Sušice: I. SPA = 120 cm (bdělost), II. SPA = 150 cm (pohotovost), III. SPA = 175 cm (ohrožení); pozor - splouvání rozvodněných toků za povodně může být životu nebezpečné!
Pozor, splavnost omezena správou NP Šumava na období 15.3.-31.10. v denní době 8,00-20,00 hod.!
- obtížnost:
Čeňkova Pila - Rejštejn: WW III
Rejštejn - Radešov: WW II
Radešov - Sušice: WW I (+)
- nebezpečí:
obecně: velké kameny v korytě; obtížnější průjezdy některých zatáček (skály/regulační zeď); peřeje s válci; místy neschůdný L břeh!
vybraná místa:
- soutok Vydry a Křemelné (válec pod peřejí na Vydře) [říční km 112,9]
- první zatáčka vpravo (peřej s vlnou u skály, proud táhne na skálu v L !) [ř.km 112,7]
- po několik set metrů dlouhé rovince následuje zatáčka vlevo (navigační zeď v P, kameny v řece - průjezd středem a pak u konce zatáčky přejet v P) [ř.km 112,2]; v cca 2/3 rovinky pod touto zatáčkou nutno přejet kvůli mělčině na P stranu řečiště; následuje peřejnatá rovinka a velký oblouk vpravo s kameny na L straně
- levotočivá zatáčka pod Pavlovou loukou (kameny v řece, kameny u navigační zdi - nájezd z L, pak středem a mírně v P) [ř.km 110,5]
- peřej pod kamenným mostem (pohodlný průjezd v L části řeky či středem dle vodního stavu, následují peřeje) [ř.km 110,2]
- po rovince se zbytky mostu "esíčko" zatáček - 1. pravotočivá (nájezd z rovinky v P, průjezd buď v L či v P), následuje krátká rovinka (nejlépe středem), 2. zatáčka levotočivá (v prostřed nájezdu balvan - objet lépe z P ev. z L v zatáčce proud táhne na skálu v P !, peřeje, vlny)[ř.km 109,1]
- pravotočivá zatáčka při výjezdu z Rejštejna (proud táhne na skálu v P, peřeje) [ř.km 107,6]
- jez v Radešově (za normálního stavu vody sjízdný spíše v L cca 1 - 2 m směrem ke středu řeky od vyčnívajících ocelových traverz - tj. cca 1 - 2 m od ostrůvku směrem ke středu řeky; za VV nebezpečný vývar pod jezem !; za nízkého vodního stavu nebezpečí poškození lodí o ocelové traverzy a naplavený materiál ! - nejlepší je jez vždy prohlédnout a průjezd zvolit dle aktuální situace, příp. loď přenést nebo "skoníčkovat" (=spustit) - pohodlné přenášení/koníčkování v P) [ř.km 106,6]
- délka plavby: Čeňkova pila - Rejštejn cca 30 - 45min.; Rejštejn - Radešov cca 15 - 20min.; pohodlně možno uskutečnit 3 a více sjezdů za den
- doprava: silnice (vede podél celého sjížděného úseku po P břehu v jeho bezprostřední blízkosti)
- zásobování+p.p.: prodejny - Sušice (mnoho obchodů otevřených do večera i o víkendu + večerka v ulici Vodní poblíž hotelu Gabreta), Kašperské Hory a Srní (standardní otevírací doba, v Srní v letní sezóně otevřeno i v SO a NE); restaurace s kvalitním jídlem - Srní "Pension Panenka", Horská Kvilda "Hotel Rankl" atd.; tradičně oblíbené a prověřené bufety - u parkoviště na Čeňkově Pile a u kempu v Radešově; nemocnice - Sušice
- camp: Paulina louka (pouze bez aut, parkování poblíž u silnice proti proudu Otavy ve vzdálenosti cca 500m od kempu; Radešov (vodácké tábořiště); Rejštejn (spíše zaměřen na nevodáckou klientelu); Annín; Sušice; Antýgl (klasický šumavský kemp)
- speciální kilometráž: SHOCart Praha - Otava
- mapa: KČT č.65 - Šumava: Povydří a č.68 - Pootaví: Sušicko a Strakonicko; KARTOGRAFIE č.22 - Šumava - Klatovsko a č. 23 - Šumava - Prachaticko
Poslední aktualizace: 25/08/2010
Poslední sjezd: 02/05/2010
(za vodního stavu: vodočet Rejštejn 86 cm, vodočet Sušice 64 cm)
další vybrané zajímavé úseky na Otavě:
- úsek Radešov - Annín - Sušice - řeka je sice již klidnější, přesto si ale v hlubokém údolí zachovává svou dravost (vhodné i pro kanoe)
- úsek Sušice - Horažďovice (..Písek) - klasická vodní turistika
Prohlédněte si fotografie z řeky Otavy:
- sjezd Otavy 4. a 5. května 2002 - malá galerie
- sjezd Otavy 24. a 25. dubna 2004
- sjezd Otavy 1. května 2005 (ZIP archiv, velikost cca 8 MB)
- sjezd Otavy 29. dubna 2006 (ZIP archiv, velikost cca 18 MB)
Řeka Otava na internetu: - Vodácké trasy Vltava, Otava a Vydra na webu Správy NP a CHKO Šumava - aktuální informace o možnostech splouvání
Další materiály k řece Otavě:
- informační leták NP Šumava k řekám Otava a Vydra vč. mapek sjížděných úseků (platnost od roku 2009 vč.) - Splouvání Otavy a Vydry
- příloha návštěvního řádu NP Šumava se seznamem úseků řek, na kterých je povoleno splouvání (platnost od roku 2009 vč.) - Seznam vyhrazených úseků vodních toků a specifikace omezení v jednotlivých úsecích
- původní informační leták NP Šumava vč. mapky sjížděného úseku (platnost do roku 2008 vč.) - Vodácká trasa Otava
SÁZAVA
úsek vhodný pro rafting: STVOŘIDLA
- poloha: mezi Světlou nad Sázavou a Ledčí nad Sázavou
- nástup:
1) Světlá nad Sázavou (nádraží + parking + zásobování + 1. pomoc + most přes řeku) - zbytečně moc vysoko nad zajímavým úsekem !
2) Dolní Březinka (žel. zastávka + možnost parkování) - výborný přístup k vodě; spousta místa k přípravě lodí - vše na P břehu; dostatečná vzdálenost k peřejnatému úseku na rozjezd
příjezd k nástupnímu místu: ze silnice č. 18 cestou od Ledče n./S. do Světlé n./S. cca 100 - 200m před obcí Dolní Březinka odbočit za prudším klesáním a levotočivou zatáčkou velmi ostře doprava na úzkou asfaltovou silničku, přejet koleje a pokračovat pár desítek či set metrů na libovolné místo u řeky, které se vám bude zdát pro nástup na vodu nejvhodnější
3) Smrčná (žel. zast. + možnost parkování + most přes řeku pro pěší, cyklisty a motorová vozidla se zvl. povolením) - výborný přístup k vodě; spousta místa k přípravě lodí - vše na P břehu; peřejnatý úsek začíná cca za 500m
příjezd k nástupnímu místu: ze silnice č. 18 cestou od Ledče n./S. do Světlé n./S. v obci Leštinka cca 50 - 100m po té, co minete zastávku BUS na levé straně odbočte doprava na užší asfaltovou silničku a prudkým klesáním s několika zatáčkami zprvu mezi domky z obou stran, pak jen na levé straně, jeďte dolů do údolí až k železniční trati a řece; zaparkovat lze nejlépe mezi žel. přejezdem a mostem na louce u cesty; most a cesta na druhém břehu jsou sice sjízdné a průjezdné až k hlavní silnici, platí na ně však zákaz vjezdu motorových vozidel !
Smrčná - foto: 1, 2, 3, 4
- výstup: Stvořidla (žel.zast. P břeh + camp L břeh + parkování L břeh + lávka přes řeku) - peřeje končí kousek nad tábořištěm, dále až do Ledče řeka spíš „volej"
příjezd k výstupnímu místu: po úzké asfaltové silničce odbočující z hlavní silnice Ledeč n./S. - Dolní město - Lipnice n./S. ve směru od Ledče vlevo před obcí Dobrovítova Lhota u kravína; v letní sezóně odbočka označena směrovkou
Stvořidla - foto: 1, 2, 3
- řeka: peřeje mezi kameny s četnými vlnami a válci; rychle tekoucí voda; cca 400m nad Smrčnou 1 jez (sjízdný jen za vyššího stavu - např. středem mírně vpravo), pod ním peřeje; velmi pěkný úsek
- plavidla:
jaro: raft, kajak, Pálava, zavřené laminátové kanoe
léto: otevřené laminátové kanoe, pramice (ev. s vlnolamem) atd.
- splavnost:
pro posouzení vodního stavu na Stvořidlech je směrodatný vodočet ve Zruči nad Sázavou - stav lze zjistit prostřednictvím ČHMÚ a teletextu ČT
doporučené limity sjízdnosti podle Tochyho raftařských stránek platné pro rok 2004:
raft & kajak - jaro (většinou březen/duben) nebo po velkých deštích: vodočet Zruč n.S. min. 90cm, ideálně 150cm
kanoe & spol. - celoročně: vodočet Zruč n. S. min. 60cm, max. do 100cm
- obtížnost: WW II (při vyšším vodním stavu i WW III)
- nebezpečí: velké kameny, padlé stromy
- délka plavby: cca 45 min - 1,5 hod
- doprava: silnice (po obou březích vysoko a daleko nad řekou, možno odbočit z hlavní a sjet až k řece pouze na vybraných místech - nástup/výstup); železnice - trať č. 212 (vede celou cestu podél řeky a má zastávky na pro vodáky "strategických" místech)
- zásobování+p.p.: Světlá; Ledeč
- camp: Stvořidla
- speciální kilometráž: SHOCart Praha - Sázava
- mapa: KČT č.43 - Střední Posázaví a č.46 - Havlíčkobrodsko; KARTOGRAFIE č.4 - Posázaví
Poslední aktualizace: 26/04/2004
Poslední sjezd: 18/04/2004
(za vodního stavu: stanice Zruč nad Sázavou 93cm, průtok 9,26m3/s)
další vybrané zajímavé úseky na Sázavě:
- horní úsek u Přibyslavi - úzká točící se říčka s mnoha překvapeními (!pro rafting nevhodné!)
- úsek Týnec nad Sázavou - Pikovice - sjízdné jezy, peřejnaté úseky
- úsek Krhanice - Pikovice - kratší alternativa výše uvedeného úseku
Prohlédněte si fotografie z řeky Sázavy: - sjezd Stvořidel 18.4.2004
STŘELA
úsek vhodný pro sjezd: CHÝŠE - MLADOTICE
- poloha: Rakovnická pahorkatina; nástup cca 10 km jihozápadně od Lubence, který leží na silnici E48 Praha - Karlovy Vary
- nástup: Chýše - po silnici č. 226 pokračovat 1 km za obec směr Žlutice, na křižovatce zahnout doleva přes železniční přejezd a těsně před mostem sjet ze silnice doleva na louku - zde možnost vykládky lodí, přípravy materiálu a nasednutí na vodu - vše L břeh; parkování v obci; další alternativy nástupu např.: výše proti proudu - Žlutice, níže po proudu: Rabštejn nad Střelou (u jezu - L břeh nebo pod mostem - P břeh)
- výstup: Mladotice (v údolí poblíž silničního mostu a žel. zastávky) - nejčastější konec sjezdů, několik možností výstupu: L břeh v prostoru tábora, lépe však o kousek níž po proudu: před mostkem do tábora na P břehu u silničky nebo cca po 100m na P břehu na louce; možnost sjet až k výstupním místům vozidlem ze silnice č.201 + možnost parkování; nedaleko žel. zastávka; jízdu je možné přerušit v Rabštejně nad Střelou (u jezu - L břeh nebo pod mostem - P břeh)
- řeka: říčka sjízdná jen po velkých deštích nebo při pouštění žlutické přehrady; horní úsek až do Rabštejna: pěkná technická jízda - úzké řečiště, hodně zatáček, překážky přes cestu (padlé stromy), 3 v podstatě sjízdné jezy; dolní úsek Rabštejn - Mladotice: širší řečiště než výše, pod Rabštejnem hezký kaňon s peřejemi, kameny v řečišti, ojediněle i padlými stromy (úsek vodáckého závodu); níže po proudu se údolí více otevírá, řeka se uklidňuje a ubývá překážek a kamenů, do Mladotic žádné další jezy
- plavidla: kajaky, kanoe - zavřené i otevřené; nafukovací plavidla (kajaky, kanoe, rafty) s rizikem případného poškození o padlé stromy/větve a naplavené předměty - rafty velikosti Colorada či Ultimatu lze při sjezdu Střely použít, je však nutné počítat s možnými problémy při překonávání překážek v řečišti ! (překonávání 3 jezů na horním úseku by mělo být bez problémů)
- splavnost: při velkých deštích nebo při vypouštění žlutické přehrady (pravidelně se vypouští v polovině září; organizátoři vypouštění mohou vybírat poplatek za vodu - v roce 2003 10Kč/osoba)
- obtížnost: WW I - WW I+
- nebezpečí: překážky v řečišti - padlé stromy a větve (často blokují celou řeku), naplavené předměty, pod Rabštejnem kameny v řece;
jezy: 3 na horním úseku:
1.jez - několikastupňová kaskáda, sjízdný na nafukovacích plavidlech, u ostatních riziko poškození; přenášení: P břeh - bez potíží
2.jez - dlouhá nakloněná rovina na konci s malým skokem sjízdná při L břehu; přenášení: P břeh - celkem OK, L břeh - obtížnější
3.jez (Rabštejn) - opět dlouhá nakloněná rovina na konci s malým skokem nejlépe sjízdná uprostřed; přenášení: L břeh - bez potíží
(jezy sjízdné jen za vyššího vodního stavu!)
- délka plavby:
Chýše - Rabštejn 2 hod -2,5 hod
Rabštejn - Mladotice 2 hod
- doprava: silnice (nevede podél celé řeky); železnice (nepřepravuje lodě kromě nafukovacích) žel. zast.: Mladotice, Chýše, Žlutice atd.
- zásobování+p.p.: Žlutice; Rabštejn nad Střelou; Plasy
- camp: Žlutice
- speciální kilometráž: ---
- mapa: KČT č.30 - Povodí Střely; KARTOGRAFIE č.2 - Západočeské lázně a č. 3 - Žatecko a Rakovnicko
Poslední aktualizace: 14/09/2002
Poslední sjezd: 09/2000
TRNAVA
úsek vhodný pro rafting: TRNÁVKA, umělý slalomový kanál
-říční km. 10,5; Želiv, přehradní hráz Trnávka
-umělý kanál se nachází přímo pod hrází přehradní nádrže Trnávka; je napájen vodou z výpusti přehrady situované na L straně hráze, ústí do původního koryta říčky Trnavy
-obtížnost WW IV - WW V
-délka kanálu cca 700m, šířka cca 10m, rozdíl hladin 11m, hloubka cca 1m-1,5m
-průtoky: optimální 12-15m3/s, maximální až 30m3/s
-překážky: různě vysoké betonové prahy u dna kanálu, četné dřevěné překážky s kovovými konstrukcemi při obou březích, několik betonových a z pneumatik zhotovených překážek na obou březích atd.
-v provozu pouze v předem stanovených termínech, určených buď široké vodácké veřejnosti (veřejné tréninky a veřejné závody) nebo pouze závodníkům (závody); termíny je možné zpravidla najít na www.kanoe.cz či na www.raft.cz, většinou se jedná o soboty a neděle, voda se pouští obvykle na 3-4 hodiny
aktuální informace hledejte na: http://www.kanoe.cz/kilometraz/trate/trnavka.asp
-trať užívána pro výcvik a trénink pokročilých jezdců a závodníků; konají se zde různé závody; volné ježdění pouze v rámci tréninkových jízd (za poplatek)
-příjezd po silnici z obce Želiv: na křižovatce u obchůdku a hospody s papoušky odbočit na most, za ním doprava do vesnice, vesnicí projet kolem kostela až na další most, po přejetí mostu pokračovat za obec a za krátkou dobu v mírně stoupající pravotočivé zatáčce odbočit doleva (tj. v podstatě pokračovat rovně) přímo do areálu kanálu; obec Želiv leží nedaleko dálnice D1 - příjezd do obce po místních silnicích od exitu 75-Hořice (od Prahy) nebo od exitu 81-Koberovice (od Brna); parkování zdarma v areálu
-možnost stanování v areálu umělého kanálu, popř. nocování v ubytovně; občerstvení v areálu pouze v době konání vodáckých akcí
-provoz za poplatek: na přelomu srpen/září 2002 se platilo na den 150Kč/loď, 400Kč/raft, poplatek se vybírá v buňce na startu; provoz organizuje TJ Sokol Žižkov - kanoistika
-rady, tipy a další moudra: kanál Trnávka bývá často označován za nejtěžší umělou vodáckou dráhu u nás, v případě dobré souhry posádky netřeba se ho nadměrně obávat, avšak je dobré počítat s reálnou možností převrhnutí a dle toho se zařídit (např. pomocníci na břehu atd.); při převrhnutí hrozí poranění o ostré konce překážek - ochranný oděv (hlavně na rukou a nohou) je velice vhodný!; spadnete-li do vody, počítejte s tím, že ve většině případů se proplavete celým kanálem; velká švanda je sjezd závěrečného, skoro 1,5m vysokého, skoku s válcem
Poslední aktualizace: 04/09/2002
Poslední sjezd: 31/08/2002
Prohlédněte si fotografie z umělého slalomového kanálu Trnávka: - rafting na Trnávce 31. 8. 2002
VAVŘINECKÝ POTOK
(též Vavřinec, Kouřimka, Výrovka)
úsek vhodný pro sjezd: Vavřinec - Hryzely - Doubravčany
- poloha: střední Čechy, v prostoru mezi Uhlířskými Janovicemi a Kouřimí; cca 20 km západně od Kutné Hory
- nástup:
Vavřinec - ve vsi u brodu a lávky pod Vavřineckým rybníkem (na L břehu domky, na P břehu objekty rybářství a ZD) - buď v brodu z obou břehů (v tom případě však pozor na nízkou lávku, která následuje bezprostředně pod brodem !) nebo až za lávkou v 1. pravotočivé zatáčce z "plážičky" na L břehu; teoreticky je možné autem zajet až k vodě (buď z vesnice na L břeh nebo od rybářství na P břeh) a vyložit lodě na obou březích potoka, silnice totiž vede na obou březích až přímo k potoku a brodem jej překonává, v praxi však tato možnost zpravidla není, neboť povětšinou je potok sjízdný pouze při podzimním organizovaném sjezdu u příležitosti vypouštění rybníka a to jsou z pochopitelných organizačně-kapacitních důvodů oba příjezdy uzavřeny - parkuje se pak většinou při kraji silnice Vavřinec - Sobočice a materiál se připravuje na louce mezi silnicí a potokem (P břeh), odkud je nutné jej cca 100-200m donést k nástupnímu místu u brodu; parkování, využití louky a příchod k potoku může při podzimním organizovaném sjezdu řídit pořadatelská služba !
- výstup:
1) Doubravčany - přímo ve vesnici před nebo za silničním mostem; před silničním mostem je možno vystoupit na L i P břehu u brodu, který se nachází cca 80-100m před silničním mostem (po obou březích vede silnička, takže je zde možno celkem pohodlně nakládat, na dlouhodobější parkování však zde moc místa není); za silničním mostem se zastavuje při P břehu a lodě je nejlepší vynést zpět k hlavní silnici;
V Doubravčanech většina vodáků připlouvajících z Vavřince končí. V plavbě je ev. možné pokračovat dál za Doubravčany směrem na Kouřim, v tomto případě je však třeba mít na paměti, že na ř.km. 34,2, před obcí Toušice, začíná cca 100m dlouhá obtížná kaskáda (!! WW V), se kterou je nutné se nějakým způsobem vypořádat.
2) Hryzely - za silničním mostem na P břehu je alternativní výstupní místo po ujetí zhruba 2/3 trasy Vavřinec - Doubravčany; snadné nakládání lodí i parkování automobilů na P břehu u silnice v prostoru mezi mostem a hospodou nebo na parkovišti u hospody
- řeka: nepříliš široký často meandrující potok při velké vodě rychle tekoucí; zejména ve střední části sjížděného úseku (Církvice - Hryzely) protéká hlubším údolím a překonává v několika menších kamenitých kaskádách větší výškové rozdíly; břehy jsou v mnohých případech obtížně přístupné - jsou např. porostlé bujnou vegetací, jsou příliš příkré, jsou oplocené atd.
- plavidla: kajak, Orinoco, Pálava
- splavnost: pouze po vydatných deštích nebo při vypouštění Vavřineckého rybníka (pravidelné vypouštění rybníka vždy v polovině října z důvodu pořádání vodáckých akcí; organizátorům se platí poplatek za vodu)
- obtížnost: WW II, některé úseky i WW III
- nebezpečí: Odmyslíte-li si, že potok je široký asi jako osobní auto, neustále meandruje, rychle teče, naplněnost koryta vodou je podobná naplněnosti přetékající vany, za první zatáčkou, do které se řítíte rychlostí raketoplánu a nevidíte do ni na vás čeká padlý strom, za druhou jez, za třetí nízká lávka, a za čtvrtou kamenitá kaskáda, na vás vlastně žádné nebezpečí nečíhá a sjezd Vavřince je pohoda :-).
z konkrétně lokalizovatelných míst si zvýšenou pozornost zaslouží určitě:
- nízká lávka ve Vavřinci,
- sjízdný jezík u tábora nad obcí Církvice,
- kaskády u chatařské kolonie pod obcí Církvice (nad a zejména pod mostem - mezi mostem a lávkou),
- zatáčková kaskáda v lese v místech označených v mapě jako "Na Stříbrné" a "Smrk") a
- víceméně sjízdný jezík nad obcí Hryzely (zde pozor na kovovou konstrukci uprostřed jezu a kameny pod jezem
!);
při podzimním organizovaném sjezdu je většinou, vzhledem ke klimatickým poměrům, vhodné nepodcenit pasivní a aktivní ochranu proti podchlazení (teplé oblečení a rum)
- délka plavby: sjezd celého úseku Vavřinec - Doubravčany se vším všudy (příprava materiálu, oblékání, pauzy, koupání, převlékání, úklid atd.) zabere 1 den
- doprava: silnice (nevede podél řeky; příjezd do obcí Vavřinec a Hryzely po lokálních silnicích II. a III. třídy, do obce Doubravčany po hlavní silnici č. 333 Kutná Hora - Kostelec n. Č. L. - Říčany - Praha); příměstský bus PID ze stanice metra A Skalka zastavuje v obci Doubravčany (přesné číslo linky a jízdní řád viz DP Praha)
- zásobování+p.p.: Uhlířské Janovice, Kouřim, Kostelec n. Č. L., omezeně též Vavřinec a Doubravčany
- camp: v době konání podzimního organizovaného sjezdu je stanování zpravidla umožněno ve Vavřinci na louce mezi rybníkem a nástupním místem (P břeh), popř. v blízkosti obce Církvice (přesné podmínky legálního stanování určují pořadatelé v propozicích); mimo tuto akci jsou nejbližší tábořiště u řeky Sázavy v Sázavě a Ratajích
- speciální kilometráž: ---
- mapa: KARTOGRAFIE č. 14 - Posázaví
Aktualizace informací: 13/10/2002
VLTAVA
1. úsek vhodný pro rafting: LIPNO - LOUČOVICE (Sv. Prokop)
- poloha: Šumava; mezi obcemi Lipno nad Vltavou a Loučovice, necelých 5km nad Vyšším Brodem; cca 500m pod hrází VD Lipno
- nástup: Lipno nad Vltavou, cíl slalomové závodní trati - P břeh; možnost vykládky, přípravy materiálu a parkování na šotolinovém parkovišti mezi silnicí a řekou - pozor je nutné počítat s tím, že kapacita odstavné plochy je většinou při příležitosti vypouštění Lipna a pořádání závodů nedostatečná!, případné parkování na silnici je komplikované, zakázané ale dosud policií víceméně tolerované, pozor na výskyt extrémního množství chodců, vodáků, zvířat a dalšího osazenstva na silnici!; v době konání závodů jsou zde zpravidla k disposici stánky s občerstvením a kontraktační stánky výrobců a prodejců vodáckého vybavení
- výstup: Loučovice - Sv. Prokop - na P břehu za lávkou pro pěší vedoucí od silnice k průmyslovému objektu, který se nachází na levém břehu; výstup svahem k silnici; nakládka a nouzové parkování na odstavné ploše u autobusové zastávky; rovněž je možné pokračovat v plavbě dále k Loučovicím vstříc dalšímu divokému úseku, nejdříve je však nutné přejet volejnatý úsek ZW
- řeka: divoká peřejnatá řeka s vlnami a válci, místy velké balvany
- plavidla: kajaky, rafty, Orinoco
- splavnost: úsek sjízdný pouze výjimečně při vypouštění VD Lipno - většinou 1x ročně pro potřeby závodů ve slalomu, sjezdu a raftingových závodů; termín(y) jsou zveřejňovány na vodáckých internetových stránkách a ve vodáckém tisku
- obtížnost: WW III - WW IV
- nebezpečí: velké vlny a válce, balvany; obtížné místo - "Železňák" = velký vodní válec sjízdný středem
- délka plavby: cca 20 - 30 min.
- doprava: silnice vede po P břehu v relativní blízkosti řeky; železnice - trať č. 195 vede po L břehu
- zásobování+p.p.: Vyšší Brod
- camp: např. Lipno, Vyšší Brod atd.
- speciální kilometráž: SHOCart Zlín - Vltava: Novák I.: Vltava - vodácký průvodce a mapa. Zlín 1999.
- mapa: SHOCart Zlín - Vltava (viz výše); KČT č. 67 - Lipno
Aktualizace informací: 27/09/2004
2. úsek vhodný pro rafting: Loučovice - Lipno II, tzv. "Čerťáky"
-jen při vypouštění přehrady (většinou konec srpna); !!! velmi obtížný úsek - pouze pro zkušené jezdce se špičkovým vybavením !!!
-závodní trať MS v raftingu 2003
aktuální informace:
--- žádná informace není nyní zařazena ---
na přípravě popisu se pracuje
3. úsek vhodný pro sjezd: ČESKÉ VRBNÉ, umělá slalomová dráha
-říční km. 233,3; u obce České Vrbné v blízkosti Českých Budějovic
-umělá slalomová trať byla vybudována v letech 1978 - 83 na bývalém náhonu k vodní elektrárně; trať se nachází na L břehu Vltavy
-obtížnost WW II - WW III podle místa a vodního stavu
-délka dráhy cca 610 m, šířka cca 7m-16m, rozdíl hladin 4,8m
-průtoky: optimální 12-15m3/s, maximální až 25m3/s
-v provozu pravidelně v termínech vyhlášených provozovatelem (viz níže)
-trať vhodná pro výcvik a trénink začátečníků i pokročilých jezdců
-příjezd po silnici z obce České Vrbné; parkování v areálu
-tábořiště, ubytovna a občerstvení přímo u slalomové dráhy
-provozovatel: SK Vodní slalom České Budějovice, tel./fax: (aktuální tel. číslo viz web provozovatele)
4. úsek vhodný pro rafting: PRAHA - TRÓJA, umělý slalomový kanál
-říční km. 45,6; Praha - Trója (adresa: Loděnice FTVS, Vodácká 1, 170 00, Praha 7 - Trója)
-slalomový kanál, bývalá vorová propust, je situován při P břehu Vltavy; začíná u Trójského jezu a ústí do neregulovaného pravého ramena Vltavy
-obtížnost WW III - WW IV
-délka kanálu 410m, šířka 12m-14m, rozdíl hladin 3,6m, hloubka cca 1,5m
-průtoky: optimální 12m3/s, maximální 15-20m3/s
-překážky: betonové a z pneumatik zhotovené překážky při obou březích, betonové a dřevěné překážky na dně kanálu atd.
-v provozu obvykle každodenně po celý rok (přesný harmonogram využití kanálu, jakož i termínovka případných odstávek jsou vyvěšeny na nástěnce u horního konce kanálu a zveřejňovány též na webu provozovatele - odkaz viz níže), info na tel.: 283850477
aktuální informace hledejte na: http://troja.kanoe.cz a http://slalomtroja.cz
-trať užívána pro výcvik a trénink začátečníků, pokročilých a národní reprezentace; konají se zde národní i mezinárodní závody (trať ICF) - v srpnu 2006 dějiště MS ve vodním slalomu
-možnost volného ježdění (za poplatek - permanentky se prodávají v loděnici)
-příjezd po vedlejší silnici kolem řeky (proti proudu) od Trójského zámečku a visuté lávky na Císařský ostrov (nutno odbočit z hlavní silnice vedoucí k ZOO); parkování zdarma u kanálu či u loděnice (pozor, vykrádají se tu často auta!); bus a tram MHD - cca 5 min
-různé možnosti ubytování: stanové campy v Tróji (ulice Trójská), stanování na přilehlých pozemcích po svolení majitelů, ubytování v loděnici FTVS; občerstvení v areálu obvykle pouze v době konání vodáckých akcí
-přímo u kanálu půjčovna vodáckého vybavení (loděnice FTVS) a prodejny lodí a výstroje (Hiko a Koala)
-pod kanálem navazuje cca 0,5 km dlouhý peřejnatý úsek neregulované Vltavy - viz níže
-rady, tipy a další moudra: parkoviště před loděnicí a odstavné plochy u kanálu jsou prý častým rejdištěm zlodějů, chmatáků a dalších podobných individuí, proto velký pozor na věci ponechané v autech!; při převrhnutí se raději vyvarujte kontaktu se dnem kanálu, neboť hrozí nebezpečí poranění o předměty do kanálu naplavené či vhozené (mnohdy velmi ostré!)
aktuální informace:
--- žádná informace není nyní zařazena ---
Aktualizace informací: průběžně
5. úsek vhodný pro rafting: TRÓJSKÝ JEZ - PODHOŘÍ
- poloha: Praha 8 - Trója; neregulované říční rameno Vltavy mezi Císařským ostrovem a ZOO
- nástup: slalomový kanál Trója - P břeh; nástup možný podle situace a sil nad kanálem, pod kanálem či na louce mezi areálem kanálu a visutou lávkou na Císařský ostrov (informace o slalomovém kanále viz výše); možnost parkování u slalomového kanálu, loděnice FTVS (pozor na vykradení auta!) nebo na placeném parkovišti u Trójského zámku
- výstup: Podhoří - na P břehu u přístaviště přívozu Podbaba - Podhoří (provoz obnoven 07/2006); po průjezdu peřejnatým úsekem pokračujeme po proudu Vltavy až za táhlou pravotočivou zatáčku; vhodné místo na ukončení plavby je až na samotném konci oplocených hospodářských prostor pražské ZOO; od řeky je možné vystoupat na příbřežní asfaltovanou komunikaci; přímo na toto místo ústí autem průjezdná spojka od konečné zastávky busu MHD v ulici Pod Hrachovkou; též je možné vrátit se na nástupní místo po příbřežní cestě kolem ZOO a Trójského zámku
- řeka: vzhledem k charakteru řeky Vltavy v celé oblasti Středních Čech se v těchto místech jedná o neobvykle divoký, peřejnatý úsek (hlavně za vyššího vodního stavu); řečiště je široké, neregulované, tvoří se zde vlny; za velké vody jsou vlny vysoké a doprovází je válce; peřejnatý úsek je dlouhý cca 300 - 500 m podle stavu vody; následuje klidná, avšak celkem rychle tekoucí hladina; ideální terén pro výcvik a testy materiálu; dolní část úseku bývá občas znečistěna vodou vypouštěnou z Ústřední čistírny odpadních vod
- plavidla: za normálního vodního stavu bez omezení; za vyšší vody - zavřené lodě, Pálavy, rafty, kajaky
- splavnost: celoročně; pro větší švandu je dobrý určitý nadstav, který má za následek tvorbu velkých vln a válců a velkou rychlost toku - nadstav lze posoudit buď přímo v terénu (zatopená výpust kanalizace pod visutou lávkou na Císařský ostrov na P břehu, popř. zatopené louky ev. i silnice mezi visutým mostem a slalomovým kanálem na P břehu) nebo podle údajů ČHMÚ (vodočet Praha: stav nad 100 cm, průtok nad 380 m3/s)
- obtížnost: WW I - WW II(+) dle vodního stavu
- nebezpečí: za vysokého vodního stavu velké vlny a válce; vegetace, různé předměty a vodohospodářská zařízení na březích (zejména na P břehu)
- délka plavby: cca 20 - 30 min.
- doprava: silnice (příjezd k nástupnímu i výstupnímu místu - ulice Povltavská a Pod Hrachovkou; pěšky lze vzdálenost mezi nástupním a výstupním místem zdolat za cca 25 min; MHD (bus a tramvaj)
- zásobování+p.p.: hl.m. Praha
- camp: Trója (ulice Trójská)
- speciální kilometráž: ---
- mapa: plán Prahy
Poslední aktualizace: 08/08/2006
Poslední sjezd: 03/02/2002
(za vodního stavu: stanice Praha 108cm, průtok 379m3/s)
další vybrané zajímavé úseky na Vltavě:
- horní úsek Lenora - Nová Pec - Šumavská bystřina s překrásným okolím (vhodné pro vodní turistiku)
- úsek Vyšší Brod - České Budějovice - sjízdné jezy, peřejnaté úseky (vhodné pro vodní turistiku)
aktuální informace:
- připravuje se úprava pravidel pro splouvání horní Vltavy na území NP a CHKO Šumava - více informací v novince z 21.5.2008 na titulní stránce
Prohlédněte si fotografie z řeky Vltavy:
- závodní kanál v Praze 7, Tróji během rekonstrukce v říjnu 2001
- vypouštění přehrady Lipno - sobota 15. 6. 2002
- vypouštění přehrady Lipno - sobota 25. 9. 2004
Řeka Vltava na internetu:
- Vodácké trasy Vltava a otava na webu Správy NP a CHKO Šumava - aktuální informace o možnostech splouvání
- Umělá slalomová dráha České Vrbné - SK VS České Budějovice
- Centrum vodních sportů Praha - Trója - vodácký kanál v Praze - Tróji a mnohem víc na webu WWC Praha - Trója
- Inge - Pavelec - půjčovna vodácké výbavy Vyšší Brod
Další materiály k řece Vltavě:
- Vodácká trasa Vltava 1, Vodácká trasa Vltava 2 - informační letáky NP Šumava vč. mapek sjížděných úseků
- Vodácké trasy Lenora - Nová Pec a Vyšší Brod - Boršov - mapka fy. Inge - Pavelec s uvedením vzdáleností a časové náročnosti jednotlivých etap
- Přehled největších povodní, které v minulosti zasáhly Prahu, zhotovený ve formátu pdf Tomášem Sládkem - spoluautorem Stránek potápěčských.
Odkazy na elektronickou verzi kilometráží českých řek
Jeníkova stránka vodáckých kilometráží
Vodácký průvodce a kilometráž řek a potoků
Odkazy na přehledy vodních stavů českých řek
Vodohospodářský informační portál Ministerstva zemědělství ČR
Teletext České televize - zvolte příslušnou podstránku !
Český hydrometerologický ústav - velké toky ve městech
Český hydrometerologický ústav - pobočky - menší toky
http://www.tady.cz/otava - Otava a další řeky - grafické znazornění vč. limitů - !tento web mimo provoz!
© Daniel Tocháček
25/08/2010